1968 m. katalogas

dizaineriai: Antanas Kazakauskas, Vaidilutė Grušeckaitė, Laura Grigaliūnaitė
sukūrimo metai: 1968 / 2018
partneriаi: Lietuvos kultūros taryba, leidykla LAPAS, Vilniaus dailės akademija, Nacionalinė dailės galerija
formatas: atkūrimas / rekonstrukcija
dizaino sritis: grafinis dizainas
fotografijos: Karolis Milaševičius, 2018
Londono parodos katalogą sukūrė dailininkas Antanas Kazakauskas (1937–2019), pirmasis VDI grafikos katedroje 1962 m. apgynęs pramoninės taikomosios grafikos žanro diplominį darbą.

Šešiasdešimties puslapių katalogas išsiskyrė itin drąsiu konstruktyvistiniu dizainu, kuris, pasak paties autoriaus, buvo įmanomas tik eksportui skirtame leidinyje. Lietuvoje tokio nebūtų praleidę, jis nebuvo čia viešintas, nebuvo įvardintas ir pats katalogo autorius.

Visas leidinio maketas be galo gyvas ir ritmiškas. Atvartų seka prabėga tarsi kino titrai ar animacinių filmų kadrai. Žaismingi pasakojimai konstruojami pasitelkiant koliažines detales, į kompozicijas įjungiant reklaminiams leidiniams būdingus grafinius ženklus – rodykles, taškinius žymėjimus, „kazakauskiškus“ grafinius elementus.

Atskiras detektyvinis darbas yra bandyti atsekti A. Kazakausko citatas, iškirptas iš skirtingų 7 dešimtmečio knygų, albumų ir leidinių. Pavyzdžiui, Domicelės Tarabildienės XX a. 5 dešimtmečio pabaigoje sukurtus personažus – pelytę ir šaulį – iš Jadvygos Čiurlionytės lietuvių liaudies dainų rinkinio vaikams, 1963 m. Algirdo Steponavičiaus iliustracijas iš Kazio Borutos knygos Jurgio Paketurio klajonės, 1956 m. Vytauto Jurkūno iliustracijas Kristijono Donelaičio Metams. Autorius citavo ir pats save: 39 puslapyje, kuriame pasakojama apie naujai iškilusius sovietinius butus, apstatytus moderniais baldais, jis panaudojo džentelmeno figūrą iš Augustino Griciaus knygai Vyrai, nesijuokit sukurtų iliustracijų.

Katalogas išsiskiria ir konceptualia bei tokio pobūdžio leidiniams nebūdinga fotografijų atranka bei jų komponavimo stiliumi. Leidinyje panaudoti fotografų Maušos Fligelio, Zino Kazėno, Romualdo Rakausko, Antano Sutkaus, Leono Teiberio ir Juliaus Vaicekausko nuotraukų fragmentai. Dėl citavimo ir apropriacijos metodų, еksperimentavimo su praeities autoriais ir stiliais šį katalogą galima laikyti vienu pirmųjų postmodernistinio grafinio dizaino pavyzdžių.

2018 m. Karolina Jakaitė, vykdydama Lietuvos mokslo tarybos finansuotos podoktorantūrinės stažuotės „Lietuvos dizainas tarptautinėse ir Baltijos šalių parodose 1966–1985: ištakos, įtakos, įtampos ir identitetai“ Vilniaus dailės akademijoje projektą perleido šį išskirtinį katalogą kaip vertingą XX a. 7 dešimtmečio grafinio dizaino šaltinį.