Stapulionienės šezlongas

dizainerė: Lygija Marija Stapulionienė
sukūrimo metai: 1959-1960
partneris: "Old New"
formatas: atkūrimas ir restauracija
dizaino sritis: baldų dizainas
Lygijos Marijos Stapulionienės (g. 1928) suprojektuota poilsio kėdė iš 1959 m. svetainės baldų komplekto – tikras lietuviško dizaino šedevras, atspindintis 7 dešimtmečio dvasią, vidinę autorės laisvę ir gebėjimą sukurti estetinę darną elementariomis priemonėmis, tiesiog remiantis tikslinga daikto konstrukcija. „Transformuojama poilsio kėde“ anuomet vadintas grakštaus silueto šezlongas su keičiama atramos padėtimi simboliškai įkūnijo pokyčius to meto dizaine, siekį priartėti prie Vakarų gerovės vizijos, atsiriboti nuo pokario beskonybės ir skurdokų interjerų, kuriuose vietą rasdavo tik gyvybiškai reikalingi baldai. Ši kėdė buvo skirta ne darbui ar dalykiniam bendravimui, o poilsiui pusiaugulomis, atsiribojus nuo kasdienybės rūpesčių.

Nuo 1958 m. Stapulionienė dirbo Vilniuje tik ką įsikūrusiame baldų konstravimo biure, kurį visi žinojo kaip PKB arba EKB (trumpiniai pagal pirmąjį pavadinimą Projektavimo konstravimo biuras, o nuo 1959 m. – Liaudies ūkio tarybos Eksperimentinis konstravimo biuras). Jame dirbę lietuvių architektai, inžinieriai ir dizaineriai kūrė naujų baldų ir jų komplektų modelius masinei gamybai. Pagal lietuvių autorių sukurtus baldų projektus buvo apstatomi įvairios paskirties Lietuvos ir SSRS visuomeniniai pastatai – nuo Aukščiausiosios Tarybos, Sporto rūmų, Operos ir baleto teatro iki garsių to meto Vilniaus ar Maskvos restoranų, kavinių ir netgi Afrikos viešbučių arba Jemeno mokyklų.

Poilsio kėdė – vienas pirmųjų jaunos projektuotojos L. M. Stapulionienės, įgijusios inžinierės-architektės specialybę 1954 m. Kauno politechnikos institute, baldų. 1959–1960 m. L. M. Stapulionienė suprojektavo pirmuosius bendrojo kambario svetainės baldų komplektus. Vieno tokio komplekto dalis ir buvo „transformuojama poilsio kėde“. Šis komplektas aprėpė visus svetainės apstatymui reikalingus baldus: talpią sekciją, viršuje užsibaigiančią lubas siekiančiomis atviromis knygų lentynomis, kėdžių apsuptą trikampį staliuką laibomis kojomis, sofą-lovą (turinčią analogiškos formos ranktūrius) su spintele patalynei ir garsiąją poilsio kėdę. Su šiuo komplektu L. M. Stapulionienė debiutavo Maskvos baldų parodoje ir gavo paskatinamąją premiją.